Hűlt helyek

Múltfaggató séták
Középkori zsidó emlékek nyomában
a Várban és a Vár alatt

Részletek...
Hűlt helyek

Hírlevél

Regisztráljon,
hogy elsőként értesíthessük
programjainkról!

Regisztráció...

2015

Idén új korszakkal bővült a tevékenységünk. A XX. századi tematika mellé új témakör, a középkor történelmi-kulturális örökségének feldolgozását és több típusú bemutatását vállaltuk fel. Erre a Budapesti Történeti Múzeummal, tavasszal megkötött együttműködési megállapodás adott alapot.

A főváros történetének szélesebb körű, új múzeumpedagógiai és más korszerű ismeretterjesztő módszerek felhasználásával történő megismertetését szolgáló megállapodás eredménye Hűlt helyek sétáink bővülése, közös Tanárok éjszakája és Kulturális Örökségnapok programok, melyek több száz embert, köztük sok fiatalt aktivizált és keltett bennük igényt a történelem tényeinek továbbvitelére.

A folytatásban közös multiplikátorképzést tervezünk. A 2014-ben, leendő pedagógusokkal kezdett munka után, idegenvezetőkkel is keresünk alkalmas kapcsolódási pontot.

Folytattuk és bővítettük a pedagógia szakos egyetemi hallgatók és kortanúk 2014-ben kezdett találkozásainak témakörét. A Holokauszton kívül az 1956-os forradalmat feldolgozó beszélgetéseket is szerveztünk az ELTE PPK Interkulturális Pszichológiai és Pedagógiai Intézetével és a Nagy Imre Társaság budapesti csoportjával.

A 60. évfordulóhoz közeledve, a forradalom emlékezetére nagyobb hangsúlyt fektetünk. Előkészítettük az elmeséletlen 56-os történetek programunkat és részt vettünk az Eörsi István halálának 10. évfordulóján rá, a forradalmár és ellenzéki közszereplőre emlékező civil rendezvénysorozat előkészítésében.

Fontos változás az alapítvány életében, hogy bővült a világhálón való jelenlétünk és aktivitásunk. Honlapunkat közösségi webhellyel egészítettük ki. Működtetjük a Facebook oldalunkat, és gondozzuk a támogatásunkkal indult, a budavári közös középkori történelmi-kulturális örökség megismerését és védelmét szolgáló, csaknem ezerfős Facebook csoportot.

Előkészítettük a következő évben kezdődő idegenvezetői továbbképzésünket, további Holokauszt- és 56-os óráinkat, valamint a 60. évforduló előtt tisztelgő, június 16-án induló személyes történeteket gyűjtő webes programunkat. Új arculati tervvel, átalakított honlap indításába kezdtünk.

Munkatársaink zöme ma is önkéntes, a programjaink iránt érdeklődők többsége fiatal.

2015-ös működésünkre utólag, 2016. tavaszán bruttó 250.000 forint hozzájárulást utalt számlánkra a Nemzeti Együttműködési Alap.

Ugrás az oldal tetejére

2014

Rendszerváltó beszélgetések címmel, a rendszerváltásban szerepet vállalt értelmiségiekkel kutattuk a rendszerváltás kudarcának okait. A Pacsirta nevű internetes rádióban elhangzott 10-részes sorozattal emlékeztünk a negyedszázados évfordulóra. A beszélgetések folytatását tervezzük a következő évben induló Beszélgetőkörökben.

Az elmúlt évben szervezett antirasszista pilot projektünk folytatására Felejtsd el az előítéletedet! címmel a rasszizmust a holokauszt kontextusában feldolgozó többgenerációs, traumafeldolgozó, identitásépítő folytatást készítettünk elő, melyben a résztvevők módszereket sajátítanak el a rasszizmus felismerésére, az ellene való egyéni és közös föllépés lehetőségeire. A projektben középiskolás, egyetemista, újságíró, holokauszt túlélő többgenerációs csoportok autentikus helyszíneken, jó gyakorlatot folytató hazai és német civilekkel, oktatóhelyekkel, kutatókkal dolgoznak együtt. A nyilvánosság bevonásával zajló munka a netes kommunikációra is épít, a világhálón csatlakozókkal közösen épül. E tervünk megvalósításához az ELTE PPK Interkulturális Pszichológiai és Pedagógiai Intézetével és civilekkel: a Neveléstudományi Egyesülettel, a Független Médiaközponttal, a Palantír Film Vizuális Antropológiai Alapítvánnyal készített pályázatunk a Norvég Civil Alap második fordulójában elvérzett, támogatókat keresünk.

Elkezdtük az Eörsi István halálának 10. évfordulójára, valamint az 1956-os forradalom és szabadságharc 60. évfordulójára emlékező rendezvények előkészítését és az ehhez kapcsolódó Hűlt helyek sorozatunk folytatását.

Diákok és túlélők találkozásait segítő Holokauszt órák című projekt, valamint a Hűlt helyek projekt bővítésének kidolgozásába kezdtünk.

Előkészítettük Facebook oldalunk megjelentetését és honlapunk átalakítását, fejlesztését.

Folytattuk a civil tanácsadást és együttműködést új és tervezett projektek közös megvalósítására.

Ugrás az oldal tetejére

2013

Háromgenerációs antirasszista programot hajtottunk végre általános- és középiskolások, az ELTE Germanisztikai Intézetének bilinguális történelem szakosai, újságírók, egykori heftlingek és leszármazottaik, emlékezetőrző bajor civilek bevonásával, partnerségben az „A mühldorfi koncentrációs tábor emlékezetéért” Egyesülettel és a Gyermekmédia Egyesülettel, valamint a Gyerekrádiók Világszövetségével. A Bajorországban, Berlinben és Budapesten, német-magyar együttműködésben lezajlott pilotprogramban a résztvevők egymást segítették a múltfeltárásban és emlékezésben. Szimpóziumon, ifjúsági találkozón, emlékhelyeken ismerkedtek a történelmi múlttal, máig terjedő hatásával, megemlékeztek a mühldorfi láger felszabadulásáról. Antirasszista projektünk (az autentikus történelmi helyszíneken – egykori dachaui és mühldorfi lágerekben és más emlékhelyeken –, autentikus szereplőkkel – egykori heftlingekkel és a lágerek leszármazottait is tömörítő bajor civilekkel és német középiskolásokkal – végzett közös munka) hatott a résztvevőkre. Az elkészült munkákat Németországban és Magyarországon is bemutattuk, honlapunkra feltöltjük. A Gyermekmédia Egyesület rádióján keresztül, a fiatalok és az újságírók által elért más fórumokon (közszolgálati rádió, 168 óra, NOL stb.) megjelentek a feldolgozások és visszhangot váltottak ki. A résztvevők saját titkos oldalt hoztak létre a Facebookon, itt gyűjtik és beszélik meg az elkészült feldolgozásokat, a témával kapcsolatos gondolataikat.

Az áldozatok traumaföldolgozását is segítő projektet pilotnak tekintjük és folytatjuk.

E nagyobb projektünkön kívül, folytatódott a Gyermekmédia Egyesület See clear programjában való részvételünk és közös múltfeldolgozó színházi ifjúsági projekt létrehozását készítettük elő a Katona József színházzal, pályáztunk a megvalósításra, valamint elkezdtük a rendszerváltás 25. évfordulójára való felkészülést.

Folytattuk a fővárosi civil oktatási és kulturális szakmai műhelyben való közreműködésünket.

Ugrás az oldal tetejére

2012

A Kulturális Örökség Napjai keretében megvalósítottuk a Hűlt helyek - Történelmi séták a nácizmus és a sztálinizmus nyomában című topográfiai programunk első darabjait. Az 1956-os forradalom és szabadságharc budapesti helyszíneire „vittük el” az érdeklődőket. A programokat beszélgetés, vita kísérte és zárta, a dokumentációt honlapunkon közzétettük. A séták folytatására több javaslatot tettek a résztvevők, ezek megvalósításán dolgozunk. A kapcsolat is megmaradt, önkéntesünk is lett ebből a körből.

Bővült a Gyermekmédia Egyesülettel való együttműködésünk. Továbbra is részt vettünk See-clear programjukban, segítettük a KölyökAdó – Gyerekrádió riportereinek fölkészítését (történelmi témák, traumák földolgozása, rasszista megnyilvánulások megelőzése, kezelése). Érdekes, jó visszhangot kiváltó rádióműsorokat készítettek a gyerekek, melyek a Gyermekmédia Egyesület honlapján elérhetők.

Ennek tapasztalataira is alapozva, előkészítettük a a 2013-ban, Németországban (Dachauban, Mühldorfban, Berlinben) és Budapesten megvalósuló antirasszista projektünket - partnerségben velük: a Radijojo (Gyerekrádiók Világszövetsége) szervezettel, az ELTE Germanisztikai Intézetével, az „A mühldorfi koncentrációs tábor emlékezetéért” Egyesülettel (főpartner).

Folytattuk a fővárosi civil oktatási és kulturális szakmai műhelyben való közreműködésünket.

Ugrás az oldal tetejére

2011

Tükrök az alkotmánynak – Szembenézés és Párbeszéd címmel konferenciát rendeztünk az előző évben elfogadott alaptörvény történelemszemléletének sokoldalú vizsgálatára. Sokféle nézőpont és megközelítés érdekes vitáját sikerült összehozni.

Hűlt helyek - Történelmi séták a nácizmus és a sztálinizmus nyomában című topográfiai programot készítettünk elő az 1956-os forradalom és szabadságharc 56. évfordulójára. Tanácsadóként részt vettünk hasonló műfajú Holocaust tematika megvalósításának tervezésében, partnerségben a BUPAP projekttel és pályáztunk velük ennek megvalósítására.

Idén is részt vettünk a Gyermekmédia Egyesület See clear programjában.

Ugrás az oldal tetejére

2010

Együttműködés alakult ki a Gyermekmédia Egyesület és alapítványunk között. A legfiatalabbak szemléletalakítását, védelmét szolgáló See Clear (Láss tisztán) projekt a kirekesztéssel és annak hatásaival foglalkozik, abban segít, hogy készségszintűvé váljon a gyerekekben a kirekesztés elutasítása. Feladatunk a KölyökAdó – Gyerekrádió riportereinek fölkészítésében, a gyerekek történelemszemléletének alakításában és konkrét témák földolgozásában való segítségnyújtás, valamint más, a kirekesztés formáit feldolgozó, a kirekesztéssel szembeni föllépést megkönnyítő programjaik történelmi, érzékenyítő felkészítésének támogatása. A gyerekek által alkotott programokban megjelent ennek eredménye. A Gyermekmédia Egyesület honlapja ad nyilvánosságot ennek.

Folytattuk a fővárosi civil oktatási és kulturális szakmai műhelyben való közreműködésünket.

Ugrás az oldal tetejére

2009

Rendszerváltás20 - Szembenézés és párbeszéd című nyilvános műhelykonferenciánk a rendszerváltozás szembenézés állapotára és lehetőségére gyakorolt hatását vizsgálta. Azt kívánta bemutatni, hogy a rendszerváltás – az eredetileg remélt szabadság és demokrácia forrása helyett – hogyan vált újfajta demokráciadeficit forrásává, általa is hogyan torzult tovább a múlt – például a rendszerváltó politikai elit legfőbb identifikációs pontja, 1956 –, és hogyan lett ellentmondásos és durva ellentétek forrása. Interdiszciplináris megközelítést alkalmazva, vizsgáltuk a lehetséges kiutakat is, a szembenézés esélyeit, lehetőségeit. Hangsúlyt fektettünk rá, hogy maguk az előadások (az előadók) egymásra is reflektáljanak, s hogy folytassanak párbeszédet a konferencia „közönségével” is. Érdekes beszélgetések és viták alakultak ki. A főként fiataloknak, fiatal felnőtteknek szánt eseményt rögzítettük, megjelentetjük a honlapunkon.

Rendszerváltó Kerekasztalt szerveztünk Elképzelt és megvalósult rendszerváltás címmel. Az egykori ellenzéki kerekasztalnál helyet foglaló, a későbbi pártokhoz és azok holdudvarához csatlakozott személyiségek és más rendszerváltó értelmiségiek, moderátor közreműködésével, a közönséget is bevonó beszélgető körben arról kérdeztük, azt akarták, arra gondoltak-e anno, ami mára kialakult, s ha nem, szerintük kik és mit rontottak el, hogy Kádár „ma is él”. Ezt a beszélgetést és vitát is rögzítettük és megjelentetjük a honlapunkon.

Folytattuk a Történelmi emlékezet és demokrácia című kutatásunk előkészítését (pályáztunk a megvalósításra) és a Ki vagy te? című (a másik történelmi traumájának megismerésére, megértésére, elfogadására és a vele való együttérzésre alapuló) európai ifjúsági hálózat létrehozására irányuló projektünk kidolgozását, partnerek, támogatók keresését.

Csatlakoztunk a „Budapest Főváros Közgyűlésének 61/2008. (XI.21.) számú a Fővárosi Önkormányzat és a fővárosi civil szervezetek kapcsolatrendszerének egyes kérdéseiről, pályázati rendszeréről” szóló önkormányzati rendelete nyomán, a Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatala által alapított civil oktatási és kulturális szakmai műhelyekhez. Utóbbival, célunk a témánkkal foglalkozó civilek megismerése, a velük való együttműködés és a fővárosi civilek működésére vonatkozó szabályozás és intézkedések befolyásolása.

Ugrás az oldal tetejére

2008

Alapítványunk első programja a szembenézés munka lehetőségeit, a nehézségeket és az elérhető eredményeket, valamint e munkában a civilek és oktatási intézmények közötti párbeszéd szerepét firtató programot szervezett. A Holokauszt Emlékközpontban rendezett kétnyelvű (német-magyar) Eleven emlékezet – Szembenézés és párbeszéd című konferenciánkon hazai és németországi példákon keresztül vizsgáltuk, az oktatásba is beépíthető új módszereket és eszközöket, konkrét tapasztalatokat bemutatva a résztvevőknek. A főként pedagógus meghívottak az ELTE Germanisztikai Intézet, Árkossy Katalin adjunktus vezette projektgyakorlatába kaptak bepillantást (bilinguális történelemtanításra jogosító kiegészítő másoddiplomás képzés történelem-német szakos hallgatói a Holocaust több perspektívából történő de-konstrukcióját vizsgálták) és a „A mühldorfi koncentrációs tábor emlékezetéért” Egyesület (Für das Erinnern KZ-Gedenkstätte Mühldorfer Hart e. V.) két évtizede tartó munkájába. A civil emlékezetőrzők egykori koncentrációs tábort befogadó település lakói – köztük volt lágeralkalmazottak leszármazottai –, nálunk ismeretlen módon és intenzitással néznek szembe a felmenőik által rájuk hagyott súlyos történelmi hagyatékkal, és erre késztetik politikai és társadalmi környezetüket is. És bemutatkozott a „Párbeszéd a toleranciáért” Egyesület (Miriam Ben-David pszichológus vezetésével, a Kút Alapítvány és a Szociális Innováció Alapítvány gondozásában 1999 óta működő csoport), amely történészek, tanárok, teológusok és pszichológusok bevonásával évente rendez a vészkorszak emlékezetének továbbvitelét segítő konferenciát, valamint – Ariadne néven – a túlélő áldozatok emlékeinek földolgozását segítő csoportot működtet, melyben segítőként több generáció, köztük sok fiatal is részt vesz. A programon képzőművészeti alkotások is segítették kontextusba helyezni a mondandót.

Első évünk másik programja a Ki vagy te? címmel, egymás történelmi traumájának megismerésére, megértésére, elfogadására és a vele való együttérzésre alapuló projekt. Ennek célja, az „egy hajóban evezünk” élményének átélésén keresztül segíteni hazai és európai fiatalok és intézményeik, valamint a hozzájuk tartozó felnőttek és intézményeik közötti kapcsolatépítést. Kezdeményezésünk a Kultúrák közötti párbeszéd európai éve kiemelt nemzeti projektje lett, pilotja a Diákok egymásért, a demokráciáért címmel, a Zöld Kakas Líceummal partnerségben megvalósult. A projektben a budapesti diákok egy magyarországi kistelepülés lakóival helytörténeti kutatásuk részeként teremtettek kapcsolatot, s egyhetes ott tartózkodásuk alatt kicsit részesévé váltak a település életének is. Az ott élőkkel közös munka eredményeként létrejött kiállítást helyben és az iskolai közösséggel is megismertették, online megosztották a vendéglátó település és az oktatási intézmény honlapján. A projekt tapasztalata, hogy az ezen az úton nyert információk beépülnek a személyiségbe, ugyanakkor nagy, az érzékenyítést, konfliktuskezelést előkészítő felkészítésre van szükség. A kultúrák közötti párbeszédre épülő projektek megvalósításához, szükség van innovatív oktatási koncepció kidolgozására, interdiszciplináris curriculum közös fejlesztésére és képzésre.

Ugrás az oldal tetejére